Dennis Jacob Rosenfeld: KBH TEGNER

Af Dennis Jacob Rosenfeld

Der er sket meget med den niende kunstform siden dengang, hvor den blev trykt med en primitiv fire-farve proces og kun var at finde i stribeform på avisernes bagerste sider. Tegneserier findes i dag i utallige varianter. I København er der udtænkt en lang række tegneseriefigurer, som man stadig kan støde på i dag. Det kan være i fortællinger om de nordiske guder med en tordengud, der rider over himlen i sin stridsvogn og svinger hammeren så lyn flænger himlen. Det kan være en egyptisk pige med bølget sort hår, der i oldtiden møder alt fra sørøvere til kættere. Man kan sågar møde en detektiv, der opklarer sager i parallelle verdner startende med sit eget mord.  Der findes ikke længere en genre, som ikke er blevet fortalt i tegneserieformen. Sågar journalistik findes i tegnet form.

I Danmark har synet på tegneserier fluktueret igennem årene. Nogle gange betragtes det som en kunstform, der bør gives den samme respekt som for eksempel litteraturen og billedkunsten. Andre gange afvises den som brug-og-smid-væk-kultur af den underlødige slags, som kun børn og infantile voksne kaster sig over. Ikke desto mindre er der lige nu større forandringer på spil i det danske syn på tegneserier. Disse forandringer er tydelige i  hovedstadens mange steder, hvor tegneserier skifter hænder, formidles, og skabes. Her et udpluk af disse vitale steder:

 

Faraos Cigarer

Et af de steder, man kan støde på tegneserier i et stort omfang i det Københavnske, er Faraos Cigarer – en butik, som har udviklet sig til en regulær kæde. Der er nu to store tegneserieafdelinger; den ene dedikeret til danske udgivelser og den anden til engelske. Med mere end 25 år på bagen er der masser af inspiration at hente i Faraos Cigarer, som også har eget forlag. Der er også lange rækker af antikvariske titler at finde her. Den brug og smid-væk-mentalitet, som har præget tegneserier, har også ført til, at mange værker er sjældne, fordi læserne ikke har tænkt i at passe på dem. I et lille sprogområde som dansk er det desuden sjældent, at titler bliver genoptrykt, så når oplaget er udsolgt, er det væk. Handlen med brugte værker, behørigt pakket ind i plast og nænsomt varetaget, gør, at de ikke længere er henvist til rodekasser hos antikvariater. Faraos Cigarer holder sjældent decideret arrangementer eller formidling: det er primært handlen med de kulørte sider, som finder sted her.

 

Fantask
Danmark har et stykke verdenshistorie, som mange ikke kender til. I hjertet af København, i Pisserenden nær Rådhuspladsen, ligger butikken Fantask. Kælderbutikken deler æren med den hollandske butik Lambiek om at være de ældste tegneseriebutikker i hele verden. Her har utallige tegneseriefans trådt gulvene tynde, imens de vejede deres lommepenge i hænderne for at se, hvordan de bedst kunne blive brugt. Det er også det eneste sted i landet, hvor du kan finde de såkaldte ‘Single-Issues’ uden at have bestilt dem; altså de amerikanske hæfter, der som regel udkommer med månedlig regularitet. Her kan du abonnere på dine favoritblade og få ugentlige fixes. Bag disken står nørder drevet af en kærlighed til ikke bare tegneserier, men også rollespil og litteratur. Autenticiteten er helt i top, og selvom legenden Marvel Morten gik på pension i slutningen af 2017, er der stadig masser af inspiration at finde i den hyggelige butik. Der gøres utrolig meget for at hjælpe den uindviede med at åbne tegneseriernes verden, og der er med jævne mellemrum både signeringer, koncerter, og gæstesnakkere at opleve.

Tegnestuer og forlag
Flere af landets prominente tegnestuer befinder sig i København og søsterkommunen Frederiksberg. Det er her, at der bliver skabt banebrydende illustrationer og tegneserier. På Kong Georgs Vej, i en fornem villa helt oppe under loftet, sidder en gruppe tegnere og illustratorer og arbejder. Flere prisvindende værker har afsendere med borde på kontoret her. Heriblandt Johan F. Krarups Styrelsen, som er på Statens Kunstfonds liste over de ti bedste litterære værker i 2017 – og den var endda ikke eneste tegneserie på listen. Hermed sendes der et signal om, at tegneserier er en kunstnerisk form, der fortjener anerkendelse. Den prisvindende tegner Thomas Thorhauge skaber her sine illustrationer til Politiken samtidig med, at han arbejder på et længere tegneserieværk. Ud af disse lokaler kommer også Post-It Monstre og flere populære børnebogsserier. To af de tre redaktører på Fiesta Magasinet, et tegneserieblad med bidrag fra nogle af Danmarks dygtigste tegneserieskabere, har også til huse her. Man kan altså roligt konstatere, at tegneserien har gode kår i disse lyse lokaler med solen skinnende ind gennem ovenlysvinduerne.

I en kælder på Vesterbro befinder tegnestuen Kulkælderen sig med overvejende yngre kræfter, som allerede nu har udgivet flere roste tegneserier. Der er noget poetisk i, at den nye generations værker blomstrer op fra en kælder; undergrunden siver op og bliver langsomt udbredt. Her sidder tegnerne i et tableau, der ikke ville virke malplaceret i Amerikas fordums tids samlebåndstegneserieproduktion, bøjet over deres tegneremedier, digitale såvel som analoge, og skaber værker til tryk og internet. Selv om de fleste værker bliver lavet af selvstændige individer, er der et kunstnerisk fællesskab med en forståelse af tegneseriens formåen og kreative muligheder. Her sidder blandt andet det unge håb inden for den historiske tegneseriefortælling, Karoline Stjernfelt, og arbejder på opfølgeren til hendes populære debut om Struensee I morgen bliver bedre. Det er også her, at tegneren Mari Ahokoivu arbejder intenst på et større værk, der blander analoge og digitale teknikker i smuk forening. Der sidder relativt mange tegnere og illustratorer her, som har lavet alt fra børnebøger til postkortdigtene Kærestesorger til en Martin Luther biografi i tegneserieform. Der er også udgivet adskillige Kulkælder-antologier, og en ny er lige på trapperne. Her kan man stifte bekendtskab med meget forskellige tegnestile og historier.

I takt med at tegneserier er blevet en mere udbredt og accepteret kunstform i Danmark, er der også en del forlag i København, som har specialiseret sig i udgivelsen af tegneserier. Det er for eksempel Forlaget Cobolt, Zoom, Fahrenheit, og flere mindre forlag. Dette er med til at sikre dansksprogede tegneserieudgivelser af høj kvalitet.

 

Undervisning
En stor forandring har fundet sted, som vil sikre fremtidige generationer af danske tegneserier. I Viborg ligger The Animation Workshop, som uddanner animatorer og tegneserieskabere. En 4-årig bacheloruddannelse i grafisk fortælling er med til at sikre fremtidige generationer af danske tegneserieudgivelser et højt kunstnerisk niveau. Selvom man ikke kan lære at have en stemme eller en vision, så er der en masse færdigheder, som kan skabe bedre læseoplevelser; idéudvikling, plotkonstruktion, manuskriptskrivning, tegning, billedfortælling, rentegning, og farvelægning er blandt disse færdigheder. Det første kuld blev uddannet fra 2013-2017 og er altså netop blevet færdige. Det bliver spændende at se, når deres udgivelser begynder at pible frem. Det er af største betydning for danske tegneserier, at kunstformen nu har nået et stadie, hvor en SU-berettiget, statsanerkendt uddannelse har kunnet
etableres. Dette signalerer nemlig et tydeligt skift i perception og legitimitet, hvilket forhåbentlig vil resultere i at flere unge mennesker vil kaste sig ud i at lave tegneserier på et seriøst plan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Undervisning i tegneserieformen er også begyndt at snige sig ind på landets universiteter, og selvom den akademiske verden måske kan virke fjernt fra tegneserielivet generelt, har det alligevel stor betydning for en kunstforms udbredelse at den bliver mødt med respekt. Når tegneserier tidligere er blevet beskyldt for at gøre børn dumme eller voldelige, er det noget af en forandring, som finder sted i disse år.

 

Biblioteker & festivaler
Der er flere af kommunens biblioteker, som har et større udvalg af tegneserier, hvis midlerne skulle være trængte. Det er især Hovedbiblioteket i Krystalgade, Blågårdens Bibliotek og Ørestadens Bibliotek. Den Sorte Diamant har også lagt lokaler til flere arrangementer om tegneserier. I løbet af foråret vil det også være muligt på Hovedbiblioteket at følge en arrangementsrække om tegneserien som kunstform og dens historie og udvikling.

Der er også flere velbesøgte tegneseriefestivaler i København. Fra de helt store i form af Copenhagen Comics og Art Bubble til de hjemmegjorte i form af CPH Zine Fest. København har et levende tegneseriemiljø, og der er mange steder at gå på opdagelse, hvis man ønsker at dykke ned i genren. Der er en rig verden af tegnede fortællinger som bare venter på at blive opdaget. Det er kun et spørgsmål om at opsøge den.

 

Tilmeld nyhedsbrev

Få nyhederne fra os direkte i din mailbox