Ditte Marie Nesdam-Madsen: Om Khalid Albaih

Om Khalid Albaih

Af Ditte Marie Nesdam-Madsen

Khalid Albaih er kunstneren bag ovenstående tegning. Han er sudanesisk kunstner og politisk satirisk tegner. Albaih blev født i 1980 og er opvokset i Bukarest, Rumænien. Han har sin base i Doha (Qatar) siden 1990, men opholder sig i øjeblikket i København på det 2-årige ICORN/PEN friby-forfatterprogram, der her varetages af Københavns Kommune. 

Albaih udgiver sine tegninger på sociale medier under navnet "Khartoon!" hvilket er et vittigt ordspil på det engelske ord for den satiriske tegning cartoon og Khartoum, Sudans hovedstad. Med navnet sættes Albaihs oprindelse i spil (Khartoum): det sted, hans forældre kommer fra, samt det sted, Albaih er nu: tegningsmediet. Man kan måske endda tale om, at det fysiske tilhørsforhold opløses hos Albaih og erstattes af et virtuelt fællesskab omkring tegningsmediet, hvilket kommer til syne i et interview med Nummer 9, et internetbaseret magasin om tegneserier og internettet. Her siger Albaih til kunsthistorikeren Louise C. Larsen: “Jeg er fra internettet. Det er der, jeg føler, jeg virkelig er fra, fordi der var meget vi ikke måtte, men internettet gav os lov. Vi kunne ikke få visum som børn, det var svært for familier at rejse, men internettet blev vores adgang til chatrooms, hjemmesider og blogs. Jeg er ikke fra Rumænien, hvor jeg er født. Jeg er ikke fra Sudan, fordi jeg er en 36 år gammel mand, der stadig farer vild, når jeg er der. Jeg er ikke fra Qatar, fordi jeg ikke kan komme fra Qatar. Det eneste sted, der var hjemme for mig, var internettet.”. Og hertil kommer tegningens forenende funktion. Det kommer Albaih ind på i et portræt ved CNN-segmentet ‘Inside the Middle East’, hvor de taler om hvordan tegningen som medium kan udviske de faste grænser og forene tænkende, kritiske hoveder i en gestus i blæk på et stykke papir. Han beskriver her tegningen - og særligt den satiriske tegning, som Albaih er mest kendt for - som en blanding af kunst og journalistik og kan samtidig også behandle klassiske litterære tematikker som magt, konflikt og identitet. “Det er basalt set bare en oversættelse af hvad jeg læser til det billede, jeg skaber inde i mit hoved, som jeg så omsætter til papir”, siger han.

Heri kan Albaihs kunstsyn og politiske udgangspunkt måske findes; han beskriver, hvordan det er vigtigt for ham at læse mange diverse kilder, diskutere med så mange mennesker som muligt, undersøge sager til bunds og forholde sig kritisk til kilder, politiske udmeldinger og yhedsstrømmen generelt. Og dét også, hvilke historier vi hører mange af, og dem, vi aldrig hører om. Albaih deler ofte en skøn blanding af politisk-satiriske tegninger, pressemeddelelser, videoer og politiske statements fra sin facebook, der minder om den arbejdsgang, der beskrives ovenfor. ‘Artists must question’ lyder også en af Albaihs påbud i tegneform og afslører dér et aktivistisk-politisk kunstsyn, der sætter krav til kunstnerens (kritiske) udadvendthed mod samfundene og verden.

En del af ICORN/PEN-programmets erklæring går på at tilbyde kunstnere et sikkert opholdelsessted i en periode, således at disse kunstnere kan skabe den kunst, som de risikerer forfølgelse for i deres faste opholdelsessted. Khalid ser opholdet i København som en mulighed for at reflektere og finde ro i sit arbejde, men han vil ikke sættes i rollen som ‘kunstneren, vi reddede’. For ham er delingen af viden det essentielle i opholdet, og det i begge retninger.

Du kan følge Albaih på sociale medier under @khalidalbaih. Tjek facebook @Khartoon! by KhalidAlbaih og instagram hastagget #khartoon for daglige opdateringer fra Albaihs hånd. Derudover er Albaihs tegninger blevet udgivet i internationale publikationer, herunder The Atlantic, PRI og NPR. Ligeledes er hans sociale og politiske kommentarer blevet offentliggjort i publikationer såsom The Guardian og Al Jazeera. Hans arbejde har været udstillet i forskellige gruppeudstillinger, blandt andre: "The Khartoum School" (Sharjah, 2016) "do it" [på arabisk] (Sharjah, 2016) og "RE: BELLION// RE: LIGION // RE: FORM - Artistic Action in Times of Crisis" (Zwickau, Tyskland, 2015). Albaih har også haft en bred vifte af soloudstillinger på Harvard Center of Middle Eastern Studies (Boston, 2016), Rhode Island School of Design (Providence, RI, 2017) Virgina Commonwealth University (Doha, Qatar, 2016), 1After360 Gallery (New Delhi, Indien, 2016), the Arab American National Museum Nationalmuseum (Dearborn, MI, 2015), McGill University Montreal , 2014) og Edge of Arabia (London, 2013). Desuden er Albaih også grundlæggeren af ​​@DohaFashionFridays og medstifter af Khartoum Design Center.

Tjek hjemmesiden www.nummer9.dk for dit ugentlige skud kritisk journalistik om tegneserier og internettet.

Louise C. Larsen er kunsthistoriker og skribent på cartooniana.blogspot.dk/.

Tilmeld nyhedsbrev

Få nyhederne fra os direkte i din mailbox