Poetry slam i DK

Poetry slam i DK

Af Jon Auring Grimm

Peter Dyreborg Poetry Slam_Foto Claus Christensen

Interessen for poetry slam vinder stadig større indpas i Danmark. Over 600 mennesker havde fredag den 22. januar samlet sig i skuespilhusets foyer for at overvære poetry slam; en konkurrence i spoken word, dvs. mundtlig litteratur, hvor de deltagende med hver deres stemme dyster om publikums gunst.

Tre veloplagte slammere, der netop havde opnået placering ved Københavns mesterskaber i poetry slam, indtog scenen, dystede i moderne gladiatorkamp på ord og krydsede klinger så billedgnisterne fløj. Man skulle ellers mene, at ungdommen nu til dags burde feste, se reality tv eller iklæde sig kompetencer, så de kan indgå i konkurrencesamfundets karriereræs, men der er tilsyneladende en stadig større skare, der er kommet i uføre og dermed begyndt at interessere sig for poesi og mundtlig litteratur.

Poetry slam så dagens lys i Danmark i 1998 på Café Poeten på Nørrebro i København. Fænomenet bredte sig ret hurtigt til Århus, hvor de første arrangementer blev afholdt i starten af årtusindeskiftet. Herefter spredte det sig udover det ganske land.

Peter Dyreborg trådte tidligt ind på poetry slam-scenen, først som udøvende slammer og siden som arrangør og MC/vært. Peter har i høj grad været med til at fremme poetry slam i Danmark. Han har faste tilbagevendende arrangementer på det Kongelige Teater, i Valby kulturhus, Studenterhus Ålborg, Teater Katapult i Århus og i de seneste år har samarbejdet også spredt sig til resten af Skandinavien og Tyskland. At scenen i dag efterhånden vækker anseelse og tiltrækker et større publikum, skyldes blandt andet at ildsjæle som Peter har arbejde hårdt for at sprede ordene, lave arrangementer og workshops, og således tilkæmpet dem en plads på respekterede og etablerede scener, der både tiltrækker og stimulerer talenter. Peter forudser, at denne tendens vil vokse og vi i højere grad vil opleve poetry slam på et professionelt niveau.

Derudover indtager det politiske en stadig større rolle i litteraturen blandt flere unge forfattere, og eftersom poetry slam og politisk litteratur altid har gået hånd i hånd, er det også noget man kan mærke i tilstrømningen til miljøet. Poetry slam har som fænomen altid tiltrukket mange minoriteter, hvorfor kritik og politisk litteratur traditionelt set har været stærkt repræsenteret, særligt i de øvrige nordiske lande, hvor eksempelvis feminisme og queerteori gør sig gældende på scenen, men tendensen vinder også hævd i Danmark i disse år.

 

Poetry slam og mundtlig litteratur

Man bør ikke forveksle Poetry slam og mundtlig litteratur med hinanden, ligesom mundtligt litteratur ikke bør blive forvekslet med oplæsning eller for den sags skyld teater. Mundtlig litteratur er selve disciplinen uafhængigt af selve konkurrenceaspektet, hvorimod poetry slam er selve dysten. Til trods for at der dystes på livet løs, er det stadig den litterære kvalitet der er i højsædet. Det handler om at demonstrere lyrisk formåen og formidling: “the points are not the point – the point is poetry” ifølge Peter. Mundtlig litteratur er nemlig ikke blot oplæsning, men en selvstændig litterær genre, hvor det auditive indtryk, intonation og performance, såvel som den reciterede tekst, er i højsædet. Endvidere er det ikke teater; man må ikke bruge rekvisitter og kostumer. End ikke det medbragte papir med de nedfældede poetiske udskejelser, eller mikrofonen, der ellers nok kunne invitere til et veltilrettelagt micedrop efter en velplaceret poetisk pointe, må anvendes som rekvisit. Til gengæld må man tale, råbe, synge, rappe, improvisere, danse og hvad man ellers kan finde på. Med andre ord åbner den mundtlige litteratur et rum, hvori lyrikken får krop og stemme, et decideret tekstkorpus. Ligesom et stykke musiks egenart ikke kan reduceres til læsningen af et partitur, kan den mundtlige litteratur ikke aflæses ud af teksten alene. Med Peter ord handler poetry slam ”om at skabe sproglige udtryk med sin stemme og krop. Der er en poetry slammer, der er en mikrofon, der er et publikum”. Derudover skal materialet selvfølgelig være originalt. Man behøver ikke nødvendigvis tage udgangspunkt i en færdigskrevet tekst. Der kan improviseres og afviges lige så meget man vil, så længe performeren selv er ophav til og har ejerskab over teksten. Når man sådan dyster om publikums gunst, er det ofte en fordel at have lidt kant, men ordene er ikke nødvendigvis bundet til et tema, en stil, et krav om humor eller deslige. De kan spænde over alt fra det triste og tungsindige, det floromvundne fabulerende til det humoristiske, kritiske og kantede.

 

#NotAllMen

Under Kbh Læser afholder Peter Dyreborg et større poetry slam arrangement i samarbejde med kultur Valby. Inspireret af festivalens tema lancerer han aftenen under banneret #NotAllMen. #NoAllMen er i bund og grund et hashtag der anvendes i feministiske diskussioner på nettet, når en strukturel kritik af samfundet bliver imødekommet med, at det ikke passer på alle individerne, der er omfattet af denne struktur. Det kunne eksempelvis omhandle en kritik af voldtægtskultur (dvs. et samfund og en kultur, som ser gennem fingrene med sexisme, kønsbaseret vold og seksuel vold (ifølge dansk kvindesamfund)), der imødekommes med en kommentar om, at alle mænd ikke er voldtægtsforbrydere, #NotAllMen. Den strukturelle kritik forveksles med andre ord med en kritik af det enkelte individ. Ved at vælge det tema har Peter haft til hensigt at ”kuppe Kbh læsers tema og få det til at handle om feminisme og queerteori”. Af samme grund har han inviteret tre kvinder, de erfarne slammere Sara Hauge og Linda Nørgaard samt det dugfriske stjerneskud Isabel Rouw, til at indtage scenen. Arrangementet kører et tematisk parløb med Peters andet arrangement Det Store Skuffejern, der turnerer landet tyndt, hvor han selv, Per Vers og Per Helge Sørensen tager kønsroller under kærlig behandling. De er meget gode eksempler på den politisk litterære vending, der finder sted i miljøet i disse dage, selvom det naturligvis ikke lader sig entydigt bestemme #NotAllPoetrySlammers.

Tilmeld nyhedsbrev

Få nyhederne fra os direkte i din mailbox