Reportage: Den kaotiske vold - Klaus Rothstein i samtale med Peder Frederik Jensen

 Den kaotiske vold – en samtale mellem Rothstein og Jensen på en onsdag aften

RothsteinJensen6

 

Jeg ankommer til Københavns Hovedbibliotek en tidlig onsdag aften lige omkring klokken seks, hvor KBH Læser har sat Klaus Rothstein og Peder Frederik Jensen sammen på en scene i bibliotekets bagerste lokaler. Tidligere har jeg set de to i samtale med den norske Roy Jacobsen på Louisiana Literature tilbage i 2014 og jeg havde set frem til at høre om nyt om værker fra Jensens hånd. Det nye værk ”Vold” udkom små 2 uger før denne samtale og da tilhørerne bliver spurgt om, hvorvidt de har fået læst den endnu, rækker kun få mennesker hånden op og makkerparret på scenen konstaterer at ”så kan det kun gå ned ad bakke.” En rolle, som Jensen også eksperimenterer med i øjeblikket, er dramatiker og hans debut ”Godt vi har Allan” leder over på en snak om hans romandebut ”Her står du” fra 2007, som endte ud i en ”misforstået læsning” hos Rothstein. Denne debut er desuden relevant, da den og ”Vold” ifølge Rothstein ”taler til hinanden”, blandt andet på coveret af ”Vold”, hvor man kan se et sted på et kort, som viser den typiske ”her står du” og temamæssigt hænger de også sammen.

RothsteinJensen1Rothstein introducerer romanen som værende én, ”der forener mange ting” og med en hovedperson, som kunne være Jensen selv egentlig. Den fungerer som en rejsedagbog for hovedkarakteren Simon, hvis mål er Timbuktu, som er et sted, der igennem et skilt i Anders And blade, som begge havde lagt mærke til, repræsenterer ”noget, som er utrolig langt væk, utrolig fjernt”. Det er tydeligt, at Rothstein og Jensen kender hinanden godt og langsomt, men sikkert begynder de at diskutere litterære genrer såsom essays og ”Vold” betegnes som værende en hybrid af genrer, i og med at det indre perspektiv hjælpes frem af den autofiktive genre og hvor den ydre verden er præget af genren dokumentarisme. Jensens essay i Information med titlen ”Jeg ønsker mig en mindre snobbet romankunst” fra 2015 kom også op og vende, da ”Vold” gør lidt op med denne snobbede romankunst. Nogle af Jensens tidligere værker har været langt mere præcis i sproget ifølge Rothstein, hvor den nye er langt mere kaotisk og hvor citatet ”i kaos roder kaos” er essentielt. Som tilhører i et lille lukket selskab på kun 10-15 mennesker sad man relativt tæt på makkerparret og med et makkerpar, som kender hinanden så fagligt godt som Rothstein og Jensen gør, blev det til et hyggeligt og uformelt litteraturarrangement, som denne tilhører gerne opsøger igen. Og vedrørende læsning af bogen, så afsluttede Rothstein med bemærkningen: ”Læs den med åbent sind.”

 

Tilmeld nyhedsbrev

Få nyhederne fra os direkte i din mailbox