Reportage: Litteraturens mørkemænd: de Sade, Bataille og Céline

SORT SNAK og erotikkens litteratur fra Frankrig

af Ann-Kristine Hald

Mørkemænd4

Normalt tager jeg ikke på biblioteket en lørdag aften efter mørkets frembrud, men i aften har KBH Læser et ganske interessant arrangement om de Sade, Bataille og Céline på programmet. Med en uge bag mig med mere end 10 arrangementer er jeg på bar bund i aften, da disse franske mænd ikke på forhånd siger mig det helt store. Men det er bestemt ikke tilfældet hos de mange tilhørere, som allerede sidder parate, da jeg træder ind på Hovedbiblioteket. Forud har der været musik og efterhånden, som folk strømmer til og andre bytter pladser mellem de to arrangementer, må biblioteksmedarbejderne finde flere og flere stole frem.

Mørkemænd92Skuespilleren Morten Brovn træder frem i lyset og stiller sig bag ved skrivepulten. Stilheden sænker sig blandt tilhørerne og han begynder at læse op af en tekst, der er skrevet af Markis de Sade. Et lille bifald lyder efter den stærke oplæsning og den næste på talerstolen er Jørn Boisen, der er til daglig er institutleder på Institut for Engelsk, Germansk og Romansk på Københavns Universitet. Han er der for at tale om de Sade (1740 - 1814), som for mange er et kendt navn. I hans leveår havde han få læsere, men myterne om ham er til gengæld mange og Boisen vil i dette foredrag forsøge at ”normalisere de Sade” ved blandt andet at fortælle om hans liv og hans samtid. Denne samtid var præget af den libertinske tankegang, i hvilken naturen og ikke Gud var den, som man fulgte og hvor ”manden frigør kvinden ved at erobre hende.” Et særligt fokus lægges der på værket ” 120 dage i Sodoma”, som de Sade skrev i fængslet. Karakterernes handlinger er bestemt ikke for sarte sjæle og som Boisen nævner: ”Hvis man kan overskride et tabu, kan man få lyst igen.”

IMG_5065Det bliver annonceret at man kan købe drikkevarer og før Brovn igen træder ind på scenen, er der lidt tumult frem og tilbage og flere får købt sig en øl. Brovn læser i denne omgang op fra Bataille, som levede fra 1897 til 1962. Filosoffen Jon Auring Grimm overtager talerstolen efter ham og bag ham kan publikum efterhånden, som foredraget skrider frem, se billeder og citater fra Batailles’ liv. Et særligt fokus kommer der på novellen ”Historien om øjet”, som blev udgivet i 1928. Igen er læsningen ikke for sarte sjæle med de orgier, som karaktererne begiver sig ud i og et øje, som rives ud og bruges til seksuelle udskejelser. Grimm fortæller om hvordan seksualiteten ikke er formålsbestemt i et tilfælde som dette og det ”erotiske blik er med til at erotisere det, den stræber efter.” For karaktererne bliver det en måde ”at anskue kosmos”, som Grimm formulerer det og selve erotiseringen af aktiviteter kommer også til syne på et dias i det diasshow, der befinder sig bag Grimm, på hvilket man kan se en opremsning af seksuelle aktiviteter, som det er forbudt at filme i Storbritannien. Erotik har bestemt ændret sig gennem tiden, hvilket ledte videre til næste oplæsning af Brovn.

Mørkemænd9997Céline var den sidste forfatter, hvis erotiske skrifter skulle belyses for publikum og efter oplæsningen kom aftenens sidste oplægsholder på banen. Troels Hughes Hansen, hvis Ph.d. er i fransk på samme institut som Boisen, fortæller blandt andet hvordan Céline gennemgik begge verdenskrige i og med at han levede fra 1894 til 1961. Hvad der startede som hyggeskriveri derhjemme for pariseren, udviklede sig til at han i 1932 fik udgivet ” Rejsen til nattens ende”, som i dag er bedst kendt i Danmark. Han boede her i øvrigt også fra 1945-51 og et nøgleord for Céline er ”vold”. Dette både mod sproget, mod samtiden, mod det rationelle og mod kærligheden, som Hansen pointerer. For ham var kærligheden det formørkende og sex det sande. En form for vold udøves desuden overfor læseren, der ”skal ruskes” og et uddrag læses op af Hansen, i hvilket Céline siger: ”Ja, Ja, tænker jeg, snart er det alt sammen slut.”

IMG_5021Pludselig er aftenen forbi og de unge må videre ud i nattelivet og de ældre tilhørere bliver hængende et øjeblik, før biblioteket lukker sine døre. KBH Læser er slut i denne omgang for denne tilhører og efter denne aften ved jeg mere om erotisk litteratur i Frankrig end nogensinde før og vil nok ryste på hovedet, næste gang en bekendt fortæller, hvordan 50 Shades of Grey er det mest erotiske, som de nogensinde er stødt på. Det er jo ingenting i forhold til tekster af de Sade, Bataille og Céline.

Tilmeld nyhedsbrev

Få nyhederne fra os direkte i din mailbox